søndag 1. november 2009

Noen tanker etter en tur utenfor "Den Norske skolen"

Én ting med å dra til utlandet er å møte nye miljø og en ny kultur. Men du møter deg selv og din egen kultur også! Du er en fremmed, og blir nødt til å tenke gjennom ”selvfølgelige” ting. Alt blir veldig to-sidig. Jeg er to-sidig. Hjemme i Norge er jeg en ”fattig student”. Her, kan folk se på lang avstand at jeg er hvit, og altså søkkrik. Det henger liksom sammen det, og det er jo et faktum at jeg faktisk er rikere enn de fleste her. Hvordan skal man forholde seg til det?

Spesielt med tanke på tiggere. De kommer løpende etter deg og vil ha penger til det syke barnet de holder opp, eller alle ungene som flokker seg rundt matbutikken og du må gjennom klyngen når du går ut. Stakkars unger, men samtidig, vil jeg støtte det at foreldre bruker ungene sine til tigging? Mange foreldre sitter lenger nede i gata og passer på. Mange tiggere får tilbud om hjelp, men velger faktisk tigging fordi det lønner seg. Hvis man gir, støtter man denne ”næringa” (og tiggerne blir enda mer pågående), men samtidig, kan man gå kynisk forbi, når man faktisk er rik? Man tenker igjennom moralske dilemmaer hver eneste gang man beveger seg utendørs! Ting man ikke trenger å tenke over hver dag hjemme, men som man absolutt burde ofre noen tanker innimellom.

5 kommentarer:

  1. Så flott at du skriver om dette, Helene. Det er jo mye av det samme vi ser her hjemme nå, i og med alle tiggerne som kommer fra øst, med bakmenn like rundt hjørne.
    Moral og etikk er ikke alltid like enkelt å forholde seg til!

    SvarSlett
  2. Helene, du må formatere bloggen din slik at den viser korrekt tid. (Jeg satt ikke opp i natt...)
    Gå på innstillinger, så finner du tidssone.

    SvarSlett
  3. Hei! Genialt med blogg! Jeg kommer til å se på den ofte :) Vi synes det er kjempespennende alle sammen kan du tenke deg, så skriv masse;)

    En tøff problemstilling du skrev om her, er det en mulighet å støtte noen som jobber for å få unger vekk fra tigging?

    SvarSlett
  4. Apropos barndom, her er vår: http://commander-keen.com/level-maps-4.php :) Jeg ble så nostalgisk da jeg så den! Fra samme side kan man laste ned spillet og musikken osv.

    SvarSlett
  5. Snakket med Helene på mobil i kveld. Hun er uten nettforbindelse for tiden, og det er usikkert når hun kommer seg på nett igjen. De har det bra, alle sammen!

    SvarSlett