onsdag 20. januar 2010

Ei uke aleine

Tilbake til Antsirabe igjen! Litt endring i planene, som alltid. I og med at Miriam har amøber og ikke kunne reise ned til Ifanadiana forrige uke, dro jeg alene. Planen var altså at hun skulle komme til helga, men den gang ei. Amøber ass! Så etter at uka var over, reiste jeg oppover igjen. Men det har vært en spennende uke, har fått øvd en god del på språket her! Det var moro : )
Jeg var engelsklærer på barneskolen for første gang. Kjempegøy! Ungene var gira på å lære engelsk, og veldig glade for å få en engelsklærer. Det fikk meg til å tenke over hvor sykt heldig jeg har vært, og får så vidt fortsatt er, som har gått på skole i Norge. Som har de mulighetene jeg har. Sykt heldig!

Undervisningsmetodene her er litt forskjellig fra hjemme. Det er mye gjentakelse det går i. Læreren sier et ord, og elevene gjentar i kor. En gang utbrøt jeg ”tsara be!” (kjempebra!) da de uttalte ordet riktig, og jeg fikk ett rungende svar tilbake: ”TSARA BE!!!” Alt gjentas. Lurer på hvor mye de husker av det etterpå, eller om de bare gjentar lydene uten å tenke så hardt over hva de egentlig sier. Det blir spennende å se. Men for 4-åringene, som verken kan lese eller skrive, lærer gassisk og fransk, kan jeg godt skjønne om de glemmer ordene. Det er kjekt med skrivekunsten, du kan skrive ned og repetere etterpå, og da blir ting så mye lettere å lære. Nå er jeg litt gira på å bli lærer i barneskolen i framtida, og lære bort koden med bokstaver.

Men det har vært litt slitsomt å være alene som nordmann i mange mils omkrets. Man er annerledes uansett hvordan man vrir og vender på det. En gang vahaza, alltid vahaza. Da er det er veldig godt å være to sammen. Det er litt rart det der vahazaopplegget, du blir ofte sett opp til (også bokstavelig talt for min del, når jeg går i gatene er det alltid folk som utbryter ”Åh, kjempehøy!”). Alltid annerledes. Hvit hud, mer enn nok av penger, annen mentalitet, annen måte å være på.
Når man ikke har en eneste likesinnet person å henge med, holder med en uke. Så derfor tok jeg turen oppover til Antsirabe igjen. Nå bor jeg sammen med Miriam og Maren (NMS-ettåringen her). Nei, til den som fant på å reise ut i team –tusen takk! : )

5 kommentarer:

  1. Du er ei herlig jente, Helene, og har alltid vært flink til å møte nye ting som de kommer.
    Jo, da skolen i Norge er annerledes, men også vi driver med gjentakelser i engelskopplæringa. Lærer- eller førskolelærerutdanning???
    Hils Miriam: God bedring!

    SvarSlett
  2. Så flink du er Helene! Dra av gårde sånn helt alene, og bruke det du har for å birdra med =) *stolt*

    Håper jeg får prata med deg litt mens du er på nett denne gangen ;) Må gripe sjansene mens vi har dem vettu. Vi snakkes sikkert ;)
    klem

    SvarSlett
  3. Birgitte Schiager23. januar 2010 kl. 23:52

    Kjære Helene.
    Du er så tøff som jeg trodde.Men jeg er glad jeg ikke visste at du dro helt alene.Det liker jeg visst ikke helt!!! Kjære deg,nå lurer jeg på vet du hvordan det går med dere.Håper Miriam er bedre.Men kan du klare deg da hvis "alle" de andre får amøber!? Klem fra Mamma.

    SvarSlett
  4. Jeg må skrive litt mer jeg Helene.Nå har jeg lest blogene til Maren og Romarheims også!! Så mye fint arbeid som blir gjort da!!! og midt inne i alle disse bildene var du med på 2 stykker.Festlig!!Også så pent det var inne i disse stuene,på den norske skolen.Du vet jo hvor mange biografier jeg har lest om misjonerer,så dette er nydelig lesning for meg kan du vel tenke deg.Jeg ble ikke så lite begeistret da vet du,når du plutselig var midt inne i dette.Bilder fra en samling, og av deg og Maren på et silkeveveri.der kan jeg tenke meg at du likte deg!! Klem.Og hils Miriam.

    SvarSlett
  5. Vi fikk brev på Mandag! Det var kult! tenker jeg skriver noe smartere her en annen gang, som ikke er halv ett på natta ;) Men håndskrevet brev er kjempehyggelig, genialt med kart.
    Stikker forresten en tur til Trondheim i morra med skolen, men er jo som en rusletur i forhold til hva du driver med xD Blir en samling av de som vant(!) fylkeskonkurransene i gründercamp i høst.

    Må prøve å få snakket litt på telefon etter hvert, er sms realistisk?
    Ha det fint så lenge!

    SvarSlett