søndag 10. januar 2010

Snart tilbake i Ifanadiana

Nå er juleferien slutt. Jeg har reist rundt og sett mye av landet, Madagaskar er sannlig et land med stor variasjon når det gjelder folk, kultur og natur. Ett sted var det faktisk en manndomsprøve å klare å stjele kveg; Det måtte til før du kunne gifte deg. Det er litt sprøtt.

Det er i grunnen mye sprøtt her, sett med norske øyne. Synes det er spennende jeg, det at når du opplever noe unormalt, så må du sette deg ned og tenke deg godt om selv; Er det han som gjør noe rart nå, eller har jeg en god grunn for å gjøre det annerledes, på min måte. Mange ganger tenker jeg at det er jeg som er litt rar. Det er gøy at det finnes så mange måter å se ting på, så mange måter å gjøre ting på. Det er gøy så lenge det er snakk om hverdagslige ting, om ting som ikke spiller så stor rolle. Men når det er snakk om større ting, når det kreves noe av deg, og du ikke har peiling på hva de egentlig vil, da er det til å bli frustrert av! Mon tro om de tenker like mye over det å sette seg inn i den andres måte å tenke på som det jeg (prøver) å gjøre?

Nei, det var godt med en skikkelig pause, tre uker i lag med norske venner. Å snakke norsk, tenke på norsk, bare slappe helt av. Men nå gleder jeg meg til å komme tilbake på jobb igjen. Gleder meg til å treffe gassere som ser på meg som en venn, ikke bare de som legger merke til meg som en hvilken som helst upersonlig hviting. Gleder meg til å være til litt nytte igjen. I morgen tidlig bærer det av sted til regnskogen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar