søndag 10. januar 2010

Tid og stress

Lenge leve NSB! Jeg leste akkurat at det er mye tull med strømbrudd og greier hjemme, togene er ikke så pålitelige og folk stresser. Jeg siterer Drammen Tidene:
(…)innstilt på grunn av problemer med toget. På deler av strekningen ble passasjerer fraktet med buss. (…) togene mellom Oslo og Bergen var mellom 30 og 50 minutter forsinket.


Etter juleferien tok Miriam og jeg turen opp til Antsirabe, for å treffe igjen vennene våre her. Tenkte å reise tilbake på søndag, evt. lørdag. Ja, og om det ikke skulle gå buss da, så gikk det jo an å reise på fredag, men i og med at vi kom på torsdag kveld, så ville vitsen med turen bli borte. Tre dager, en av dem må det da gå en buss. Og det gjorde det. Søndag morgen, kl 5. Perfekt.

Men så viste det seg, på lørdags ettermiddag, at siden det ikke var bestilt mer en fire plasser på taxi broussen (gassisk langdistansebuss), så var hele bussen innstilt. Slik er det tenkt. Ja, så var det ikke så lett likevel. Da sitter du 6-7 timer unna hjem og arbeidsplass, og skal møte opp på jobb kvart over sju på mandag. På ny jobb til og med, skal prøve meg som engelsklærer på grunnskolen (gleder meg, og er veldig spent!)Og om min kondis kunne ha holdt til å låne en sykkel og tråkke i vei, er sjanse for å sykle seg bort litt for stor… Problem.



Det skal sies at det ordnet seg likevel. Ved å ta noen timers omvei og bytte buss i byen Fianarantsoa, så går det nok. Noen timers ekstra reisevei, det er null stress. Jeg er glad for at jeg kan komme meg hjem til mandag jeg. (Bildet er fra Taxi-broussen, langdistansebussen her)

Men det som slo meg, da jeg leste at toget er 30 min forsinket var at hva er det egentlig vi stresser sånn etter i Norge? Jeg stresser alt for mye med tid, tror neppe jeg kommer inn i den gassiske tidsrytmen (Fikk en gang spørsmål om hvordan kollektivtrafikken kunne være så presis i Europa, for klokkene går da forskjellig… ”Min klokke går kanskje 20 min fortere enn din, tiden er jo ikke akkurat lik”). Men det er kanskje fordi jeg ikke veit når man kan benytte seg av gassisk tid; den gjelder nemlig ikke alltid. Nei, vi stresser for mye ass! Det er kiipt å ikke rekke toget fordi bussen er forsinket. Det er kiipt å komme for seint på jobben, fordi toget ikke gikk da det skulle. Jeg skjønner den. Men når vi faktisk veit at toget kommer til å bli forsinket, hva med å beregne litt ekstra tid om morgenen? Er det nødvendig å stresse sånn?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar