lørdag 10. april 2010

Bare litt igjen nå!

For å få et lite overblikk, kan jeg starte med å vise Fanatenana (lillefarmen), der vi (Miriam og jeg) har jobbet mest på Tombontsoa:


"Kjøkkenhagen"





Fjøset


Vannpumpa


Makan til rein kuhale skal du leite lenge etter!


Håndmelking...


Har et vagt minne om å ha brukt støvler med vernetå i fjøs før... Den gang da...


Kyra får vann fra bøtte...


...og nyslått gras. Sigd er ikke like fancy som ljå, men det funker jo... tar bare litt tid...


Nå kan vi rutinene på Fanatenana . Det går i det samme dag ut og dag inn. Vi har jobbet her en stund nå, og kjenner ”gamet”. Da vi innså det, fant vi ut at det var på tide med avveksling. Så vi joinet Petter og Olve med å fikse ting, og har hatt en knall uke! Vi har malt, smidd og sveisa. Gøy med verkstedjobbing ass! Nå skal det sies at vi ikke er eksperter på metallarbeid, men det kommer seg.


Smiing


Sveising



Dreamteamet :)


Resultatet! Gamle kunster fra Tomb kommer til rette :)


Må jo fortsatt være litt på Fanatenana- det er så trivelig der. Men nå med malekost og brukt motorolje.

Etter vi kom til april har nedtellinga til hjemreisen også begynt. Datoen kommer så alt for fort (tiden flyr her!), og samtidig blir det jo deilig også, å komme hjem. Begynner å bli en stund siden sist. Her er vinteren på vei, og det er godt å bruke ullgenser (morgen og kveld). Det er også noe jeg forbinder med Norge. En god og varm ullgenser, det er ikke noe plagg som er bedre. Så de to landene smelter litt sammen. Er kjent med begge stedene, og de begynner å inneholde litt av det samme også. Rart å tenke på at det er så langt i mellom.
Ellers da, sånn i den siste tida, så tenker jeg mye på hva jeg liker så godt her, hva jeg gleder meg til i Norge, og hva jeg kommer til å savne. Av det siste, så må det være:

-å henge med Miriam (teamkompisen min), Olve og Petter (to av Norges herligste gutter, og som jeg har vært så heldig å ”bo i lag med” (så å si) i 5 år nå) og Maren (ettåringen her)
-jobbe i lag med elevene på Tombontsoa
-spille volleyball stort sett hver dag
-den bekymringsløse hverdagen
-friheten til å gjøre hva man vil (trodde ikke jeg var skolelei, men fytti, det har vært godt med litt avbrekk, et halvt år med ”praksisdager” –bare kos!)

Den siste arbeidsuka skal nytes i fulle drag!



Flere glimt fra livet her:

Konserter i helgene -gospel, reggae, gassisk...


Noen tar seg kaffepauser/røykepauser... Vi, derimot, tar bananpauser ( kortere, energirike og smaker sykt godt) :)


En av praksisgruppene vi har jobba i lag med.


Etter arbeid er det som regel volleyball. Miriam har laget nettet, by the way!


Kveldmat hos oss, ofte med de to kompisene våre, Lala og Damy. Rundt detta bordet har vi hatt mye moro!!!

3 kommentarer:

  1. Herlig, Helenemor! Virkelig herlig..
    Du må kose deg så mye du klarer den siste tiden. Gleder meg til å få dere tilbake til Norge =)
    klem klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk for oppsummering, Helene.
    Vi gleder oss til du/dere kommer hjem, men vi gleder oss (nesten) like mye over alt det dere får være med på.

    SvarSlett
  3. Birgitte Schiager17. april 2010 kl. 22:36

    Kjære Helene! Nå har jeg lest på alle alle bloggene igjen.Skjønner at det blir rart nå å skulle bryte opp igjen! Du må ha lykke ti med det! Veldig moro med alle disse bildene.Det blir nok tomt etter dere! Skal tro hvordan det blir for Lala og Damy! Jeg tenker jo med norskt tankesett.Det kommer vel flere nordmenn til Tombo. etterhvert.Ha det godt! Klem fra Mamma.

    SvarSlett